Jämtland i mitt hjärta…….

Åreskutan från Järpbyskogen, nostalgi…….. det är några tuffa backar innan man är där, men det är en underskön utsikt!

”Jag längtar marken,

jag längtar stenarna

där barn jag lekt”

Aldrig glömmer jag magisterns, Per-Axel Gerdins, försök att få oss snoriga kraftverks och torparungar att förstå ordens poesi i Verner von Heidenstams dikt. (Varför behövde han inte skriva till marken? Hade nån av oss skrivit så hade vi fått en röd bock i kanten, orättvist!)

Vilken fantastisk tur jag haft genom livet, tänk Er att få en engagerad lärare, nyutexaminerad, med idealen kvar, ut till vildmarken i det innersta av Jämtland. Han lärde oss att läsa böcker, att lyssna på dikter och att inte vara rädd att skriva själva. Han berättade bibliska historien med sådan inlevelse att vi bara satt där i våra träbänkar och lyssnade med öppna munnar. Han berättade också vår svenska historia, om Engelbrekt och Gustav Vasa, om Gustaf den Andre och Karl den Tolfte och vi bara lyssnade och njöt.

Jag ser honom ibland i Järpen när jag är hemma på besök. Han ser ut precis som då, för sextio år sedan……..eller, njae det är kanske så att minnet sviker mig.

Men ändå……Ni kanske inte förstår märkvärdigheten i detta, vi gick i en så kallad B 2-skola, med flera klasser i varje klassrum, närmare bestämt från trean till sexan,  bara en lärare och han skulle kunna allt……snickra och sticka, spela brännboll och sjunga psalmer förutom att ha vetskap om varenda liten insekts namn. Naturligtvis fick han också status i byn, men jag tror inte han någonsin blev nån trägen gäst i den verkliga socitetens hem, kanske var han för ung…..och inte hade han nån fru….Herregud, han var inte så mycket äldre än ungarna han undervisade med sådan bravur.

För övrigt är det här en bantarblogg och jag verkar försöka mörka det verkliga syftet med denna blogg, nämligen att gå ner i vikt, att bli smal occh elegant

att sluta vara en trind tant

I går skulle jag börja räkna kalorier i stället för att köra LCHF, men under gårdagen  funkade det inte. Jag gör ett nytt försök i dag….livet har varit lite tuft den här veckan….men nu ser det ut att lugna ner sig och då kommer det att gå bra att föra bok på kalorier.

Kramaroch kärlek till Er alla som är snälla nog att läsa min blogg!