Surströmming

Vi hade surströmmingsskiva i går kväll, men tro mig eller ej, vi hann bara med två riktiga snapsvisor, sedan var dom flesta mätta. Ni observerade väl att  jag skrev ”riktiga”, för det sjöngs en visa till:

”Gamla män ska man ej förakta,

dom gör det väl och dom gör det sakta,

unga pojkar är bara skit,

dom gör det innan dom hunnit dit”

sjöng Håkan och jag tror att han talade för sin ”sjuka mor”, han sa till och med att han tyckte att den där visan bara blev bättre för varje år som gick.

Min egen ”gamle man” gjorde ingenting sakta i går kväll, han passade upp med dricka, kokte  kaffe och släpade disk, ja han till och med  fortsatte att diska när jag sussade sött, eller kanske till och med snarkade.

Min eventuella snarkning hade inget att göra med surströmmingens drycker, om inte Ramlösa Brunn börjat spetsa sitt vatten. Nej både jag och min söta dotter slog bubbelvatten i snapsglasen och skålade vitt och brett med alla som ville. Det är bra för hyn, jag menar att dricka en jäkla massa vatten………det har jag sett på TV-reklamen.

Kalaset avlöpte väl, visserligen hade jag glömt att köpa gräddfil, men gästerna var artiga och klagade inte. Så var det det där med efterrätten……..en god citronkaka skulle passa…….men när vi tog ut kakorna ur ugnen hade dom fallit ihop som ett korthus….sablar…..men säg den jämtländska som är rådlös, jag kokte citronkräm och fyllde  hålet i kakan sen blev det efterrätt…….så gör en snabbtänkt kafèinnehavarinna som inte vill se pengarna rinna…..bort. (såg Ni rimmet, skulle kanske inte skada med lite reson också????).

I alla fall sa Ingvar att kakan var god, Ni kommer väl ihåg Ingvar, han som försökte skapa revolution och locka med sig byns gubbar och klaga på att kaffet inte var tillräckligt hett. Det är en riktig uppviglartyp, men herrarna var lojala med mig så då kammade han noll. Han käkade ingen surströmming, nej han hade varit på rockkonsert, ja herregud, det finns inga riktiga gubbar längre…..allihopa tycker dom ska rocka så länge dom lever…..det gäller gubbar av bägge könen. Ciao

2 svar to “Surströmming”

  1. Babbi Says:

    Du är en fiffig kvinna du….själv hade jag nog gett upp och slängt kakan 🙂
    Jag äter inte surströmming…MEN…jag älskar doften…så jag sitter gärna så nära som möjligt när nån öppnar burken. Röda Ulven körde mina föräldrar med men det finns kanske inte kvar…Ha en bra vecka. Kram

  2. Ruta Ett Says:

    Kaktillredningen var himla påhittigt. Jag skulle nog gjort som Babbi, slängt kakan eller kanske ätit den till glass lite senare när alla gått hem.
    Hujedamej, för surströmming. Jag som är gift med en norrbottning, har fått utstå många ”kalas” fast jag mera tyckte att det var tortyr. Jag fick alltid älgköttbullar eller annat, men att behöva sitta i den odären var hemskt.
    Jag råkade säga en gång:
    -I Skåne har vi aldrig varit så fattiga att vi behövde äta rutten fisk.
    Det föll icke i god jord, kan man säga.
    Det är väl som med stekt lever. Antingen tycker man om det eller så avskyr man det. Stekt lever tycker jag mycket om…


Lämna en kommentar